Saturday, April 7, 2012

Νοσταλγικά ταξίδια με τρένο, κάποτε στην Ελλάδα

 Τα ταξίδια με τρένο στη χώρα μας, θυμίζουν κάτι από παλιές, ρομαντικές εποχές, τότε που τα τρένα και οι σταθμοί τους, ήταν τα μέρη όπου λάμβαναν χώρα αποχαιρετισμοί, καλωσορίσματα, νέα ξεκινήματα και χωρισμοί.
Τετάρτη, 7 Μαρτίου 2012
Φωτογραφία: http://el.wikipedia.org
Το τρένο, είναι –ή ίσως ήταν- ο πιο ρομαντικός τρόπος να ταξιδέψει κανείς σε ένα μέρος, να απολαύσει όλη τη διαδρομή μέχρι να φτάσει στον επιθυμητό προορισμό, να ζήσει όλη τη μαγεία που προσφέρει η διέλευση από χωριά, πόλεις, γέφυρες, δάση και βουνά. Από παλιά, τα τρένα και οι σταθμοί τους, ήταν εκεί όπου λάμβαναν χώρα αποχαιρετισμοί, καλωσορίσματα, νέα ξεκινήματα και χωρισμοί. Και βέβαια, ο σιδηρόδρομος αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για μουσικούς, λογοτέχνες και ζωγράφους.
Παράλληλα με την ιστορία της χώρας μας, προχωρά και η ιστορία του σιδηροδρόμου (οι πρώτοι αμαξιτοί δρόμοι κατασκευάστηκαν το 1834 και το πρώτο σιδηροδρομικό δίκτυο, αυτό τού Αθηνών-Πειραιώς, λειτούργησε το έτος 1869) και του διαθέσιμου δικτύου: καθώς το ελληνικό κράτος μεγάλωνε, επεκτείνονταν και οι σιδηροδρομικές γραμμές και εκσυγχρονίζονταν, ώστε να καλύψουν τις όλο και πιο μεγάλες μεταφορικές ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, μέχρι που έχασαν βέβαια το ρυθμό ανάπτυξης και έμειναν σε στασιμότητα, τουλάχιστον σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις ή άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Μεγάλη ήταν τότε η συμβολή του Χαρίλαου Τρικούπη στην κατασκευή και την λειτουργία του δικτύου, αφού αυτός συνέλαβε και υλοποίησε το όλο εγχείρημα, ενώ αρνητικές υπήρξαν , τόσο για την εξέλιξη του δικτύου, όσο και για τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου, οι παρεμβάσεις των Δηλιγιάννη και Θεοτόκη οι οποίοι, ως διάδοχοί του στην πρωθυπουργία, τροποποίησαν την σύμβαση υπέρ της «Εταιρείας των Σιδηροδρόμων Αττικής» και εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου, με αμφιβόλου αξίας ανταλλάγματα.
Φωτογραφία: http://www.sfs.gr
Το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, σε πολλά του σημεία διέρχεται από τοπία σπάνιας ομορφιάς. Τα περισσότερα μάλιστα είναι αποκλειστικό προνόμιο των επιβατών του Ο.Σ.Ε. καθώς από εκεί περνάει μόνο το τρένο. Ευχαριστούμε ιδιαιτέρως τον κο Κων/νο Γωγη για την παροχή πληροφοριακού υλικού, αλλά και τον Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμων ( http://www.sfs.gr/ ). Περισσότερα στοιχεία για το θέμα μπορείτε να βρείτε στις ιστοσελίδες: http://www.sfs.gr/ , www.youtube.com/user/kgogis/videos?sort=dd&view=u&page=3 , http://www.amnizia.com/ .
Το σημερινό σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ
Το σημερινό σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ στη χώρα μας, ανέρχεται σε 2552 χλμ. (γραμμές σε εκμετάλλευση), εκ των οποίων το 70% αφορά γραμμή κανονικού εύρους. Οι υφιστάμενες γραμμές είναι οι: Πειραιά - Θεσσαλονίκης – Ειδομένης, Πλατέος - Φλώρινας/Κοζάνης, Θεσσαλονίκης – Ορμενίου, Αεροδρομίου - Κορίνθου – Κιάτου, Κορίνθου – Καλαμάτας και Πάτρας – Καλαμάτας. Η γραμμή Πειραιά - Θεσσαλονίκης – Ειδομένης (στα ελληνογιουγκοσλαβικά σύνορα), έχει πάνω από 50 σταθμούς.
Πηγή: http://www.youtube.com/user/kgogis?feature=watch

Επίσης λειτουργεί το τρενάκι του Πηλίου –την άνοιξη και το καλοκαίρι- ως τουριστικό μέσο ( http://bit.ly/trenaki_Piliou ), ο οδοντωτός σιδηρόδρομος ( http://bit.ly/Odontwtos ), από το Διακοπτό μέχρι τα Καλάβρυτα και το περιβαλλοντικό τρενάκι του Νέστου (αναχωρεί από Ξάνθη, περνά από τον σταθμό Λιβερών και μετά στην Σταυρούπολη και καταλήγει στο Παρανέστι. Περισσότερα στο http://bit.ly/syndesmos_filwn ).
Οι παλιοί, γραφικοί σταθμοί
Όταν ταξιδεύουμε με το τρένο, αξίζει να παρατηρήσουμε την αρχιτεκτονική των παλιών σταθμών του δικτύου, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι κατασκευασμένοι στα τέλη του 19ου και αποτελούν πραγματικά κομψοτεχνήματα πρώιμης βιομηχανικής αρχιτεκτονικής και μνημεία της νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς του ελληνικού κράτους. Κάποιοι από αυτούς τους σταθμούς δεν λειτουργούν σήμερα, αλλά διατηρούνται χωρίς να έχουν χάσει τη γοητεία τους.
Στο πρώτο ηπειρωτικό σιδηροδρομικό δίκτυο, οι σταθμοί ήταν απλοί όγκοι με νεοκλασικά και τοπικά στοιχεία. Τέτοιοι ήταν οι σταθμοί στις Αφίδνες, τις Αχαρνές, την Αμφίκλεια κ.ά. Στο δίκτυο Μακεδονίας-Θράκης κυριάρχησε ο κεντροευρωπαϊκός τύπος σταθμού. Επίσης, αξιόλογης αισθητικής ήταν οι σταθμοί Αλεξανδρούπολης, Διδυμοτείχου και Πυθίου, που ήταν ξύλινοι και διώροφοι.
Πηγή: http://www.youtube.com/user/kgogis?feature=watch

Δεδομένης της ιστορικής αρχιτεκτονικής τους αξίας, πολλοί σταθμοί υπάγονται στην αρμοδιότητα θεσμοθετημένων οργάνων και διαδικασιών του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., που αναλαμβάνουν με ευθύνη τη διαφύλαξη και την ανάδειξη της νεότερης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Αναφέρουμε ως παράδειγμα τον σιδηροδρομικό σταθμό Πελοποννήσου στην Αθήνα, που είναι κτίσμα του Ερνστ Τσίλλερ και αποτελεί διατηρητέο κτίριο ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αξίας. Αποτελεί μικρογραφία με μικρές διαφοροποιήσεις του Σιδηροδρομικού Σταθμού Σιρκετσί της Κωνσταντινούπολης.
Πόπη Αθανασοπούλου

Aναδημοσίευση απο το μπλογκ clic & life ... καταπληκτικό άρθρο!!!

0 σχόλια:

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...